Maurits Groen heeft meer dan dertig jaar ervaring met groene en duurzame vraagstukken. Hij was mede-oprichter van WakaWaka, het bedrijf dat zeer efficiënte zonoplaadbare zaklamp annex powerbank produceert en van Kipster, ‘s werelds eerste klimaatneutrale en diervriendelijke eierboerderijen. Daarnaast was hij initiatiefnemer van onder meer de Kopenhagen Express (2009) en Groene Top Trein (2015), die die Nederlandse delegaties per trein naar de klimaattop conferenties bracht. Momenteel werkt hij als ondernemer aan verschillende bedrijven rondom voedsel, energie en materialen.

Waar ben je momenteel mee bezig?

“Sinds enkele jaren help ik een aantal bedrijven om op te schalen en impact te vergroten. De bouw van vier Kipster boerderijen in de VS is bijna klaar, en in Duitsland, Frankrijk, Engeland, België werken we hard om ook daar Kipster-boerderijen te kunnen vestigen. Ook Wholy Greens, dat pasta (fusilli, zucca etc.) maakt van 50% spelt en 50% ‘geredde’ groenten, breidt momenteel flink uit. Vanaf mei 2022 ligt onze pasta ook in alle Jumbo-vestigingen. Het is een gezond product met meer eiwit, meer vezels, minder gluten en langzamere koolhydraten dat bovendien verspilling voorkomt van uitstekende groenten die supermarkten niet uniform genoeg vinden (net te lang, te dik of te krom). Ook bouwen we een digitaal platform om vraag en aanbod van reststromen bij elkaar te brengen en verspilling tegen te gaan.”

Waarom vind je het belangrijk om je in te zetten voor de Climate Positive Award?

“Ik ben boos en ongeduldig dat de traditionele economie amper in beweging komt om de hoogst urgente transities te realiseren. Tergend traag begint pas het besef door te dringen dat de klimaathel is losgebarsten. De talrijke voorbeelden daarvan zie je om je heen. Zie de enorme hitte in India en Pakistan en de gevolgen ervan voor de oogsten. India is naast Rusland en Oekraïne een van de grootste graanproducenten ter wereld. Nu worden vanuit geopolitiek oogpunt opeens stappen gezet, maar dat had natuurlijk veel eerder gemoeten. Het is evident dat we anders met de aarde moeten omgaan. Het is niet duurzaam om de halve Amazone te kappen om kippenvoer te verbouwen die we hierheen brengen om met veel antibiotica en stikstofproblemen eieren te produceren.

“Zo ben ik als politicoloog een kippenboerderij gestart”

We moeten af van kortetermijn bejag, aandeelhoudersprimaat en bonuscultuur. Daarom houd ik al niet van de term ‘duurzaam ondernemer’. Een goede ondernemer is per definitie duurzaam en draagt iets bij aan de wereld. Daar hoort een redelijke beloning bij, maar ook een bredere horizon, anders ben je een uitvreter, je onderneemt dan ten koste van de samenleving. Verandering begint bij het idee om het dan maar zélf anders te gaan doen. Zo ben ik als politicoloog een kippenboerderij gestart. Dit herken ik ook bij The Farm Kitchen. Met de Climate Positive Award worden andere organisaties uitgedaagd en geïnspireerd om ook te kijken wat zij kunnen doen. En dat juich ik toe.”

Hoe zie je de omslag naar klimaatpositief denken al in het bedrijfsleven terug?

“Binnen grote bedrijven zie ik drie manieren waarop de omslag naar duurzaam denken ontstaat. Er zijn intrinsiek gemotiveerde bedrijven die dit al in hun hele missie en productie hebben zitten. Zoals de Yoghurt Barn, Oatly en de Vegetarische Slager, maar ook de Duitse machinefabriek Arburg waar ik laatste op bezoek was. Dat familiebedrijf met lange traditie maakt met duurzame productiemethoden degelijke machines die tientallen jaren meegaan. In economisch opzicht is dat superdom, want snel slijtende machines vergen vlotte vervanging. Maar het gaat hen niet in de eerste plaats om winst, maar om continuïteit van een fatsoenlijke renderende onderneming die met degelijke producten een waardevolle bijdrage levert aan de samenleving. Met die instelling is het logisch dat je ook geen voedsel gaat verspillen of overbodige verpakking hanteert. De tweede groep zijn de bedrijven die opschuiven en hun productie aanpassen, zoals DSM dat haar focus heeft verlegd naar compleet andere producten en efficiënter gaat werken. De laatste categorie zijn de partijen die niet loskomen uit kortetermijndenken, snelle winst en beleggersrendement. Deze groep heeft regelgeving nodig om stappen naar een duurzamer beleid te zetten. Maar als goed regulerende regelgeving er al komt, dan wordt die vaak slecht gehandhaafd. Zo is het sinds 1995 een economisch delict om duurzame investeringen die je binnen vijf jaar terugverdient niet te doen. Maar naleving van die bepaling wordt al ruim een kwart eeuw niet gecontroleerd.”

Waar ga je op letten bij de Climate Positive Award?

“Naast dat initiatieven goed, eerlijk, en kloppend zijn vind ik twee dingen belangrijk. Het eerste is publiciteit: hoe slaag je erin het verhaal goed over te brengen en je product zo op een voetstuk te zetten dat het een veel bredere uitstraling heeft? Het moet ook niet alleen gaan om de feitelijke CO2-besparing, maar om de bredere verbeterde condities voor mens en omgeving. De context van het product en het verhaal over de hele keten moet kloppen: niet belerend, maar inspirerend. Het tweede is impact: kan het initiatief ook grotere schaal bereiken? Want we hebben ongelofelijke haast.”

Dit interview is gemaakt naar aanleiding van de eerste Climate Positive Award die in 2022 door The Farm Kitchen in het leven is geroepen. Auteur: Joop de Boer (PUC)

The Farm Kitchen B.V. Mercuriusplein 1 2132 HA Hoofddorp info@thefarmkitchen.nl Disclaimer Privacy